• Köpvillkor

    1. Om TasteWay.se

    Företaget har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Sorterargatan 12B, 162 50 Vällingby.

    Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till Info@tasteway.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

    2. Beställning

    När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

    Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till Info@tasteway.se.

    3. Leverans

    Våra normala leveranstider är 1-3 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

    Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: Info@tasteway.se.

    4. Priser

    Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms.

    Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

    5. Ångerrätt

    Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Enligt den lagen gäller också att varan skall kunna återlämnas i oförändrat skick. Återsändande av produkt sker, med hänvisning till Distansavtalslagen, på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Väljer du att utnyttja din ångerrätt betalar vi tillbaka varuvärdet. Kostnaden för returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Vi tillämpar en fast returfrakt på 69 SEK för små paket och 150 SEK för stora paket. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi mottagit returnerad produkt.

    Observera att ångerrätten dock inte gäller vid köp av livsmedel. Ångerrätten gäller ej heller vid köp av presentkort, varor med nedsatt pris/rea eller beställningsvaror som beställs/anpassats enbart för dig. Kontakta alltid oss på mail info@tasteway.se innan du skickar tillbaka dina varor för mer information om hur du ska göra och för att undvika missförstånd. Returpaket som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

    Om du har handlat på TasteWay.se och ovanstående punkter ej uppfylls, godkänns inte din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden. Tänk på att du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakten, se därför till att paketera den väl.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

    6. Reklamation och klagomål

    Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

    Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

    Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

    Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till Info@tasteway.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

    Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

    Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

    7 .Ansvarsbegränsning

    Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

    Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

    Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

    8. Produktinformation

    Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

    9. Information om Cookies

    Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

    10. Personuppgifter

    Genom att handla hos TasteWay.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

    TasteWay.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

    Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

    10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

    10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

    Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

    10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

    10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör

    Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: 
     Payson. Med Payson betalar du enkelt och tryggt. Välj att slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard och internetbank eller betala i efterhand på faktura eller delbetalning. Läs mer här: www.payson.se

    10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.

    10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

    10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

    10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

    10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

    10.8 Ansvarig för dataskydd
    TasteWay.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

    10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

    11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

    Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

    12. Tvist och lagval

    I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

    Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

    Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.